TeliaSonera seeks to bask in Spotify’s glory

SVD.se  10.06.2015

 

The Stockholm-based music streamer Spotify received a valuation topping SEK68 bln (USD8.2 bln) in its latest round of funding, after TeliaSonera said it will invest USD115 mln to buy a 1.4% stake in Spotify.

 

Spotifys affar med Telia Sonera ger musiktjansten stora fordelar pa stora tillvaxtmarknader. Telia sjalva vill nog mest sola sig i Spotifys glans. Telia Sonera pytsar in narmare 1 miljard kronor i Spotify. Man kan ocksa saga att staten som delagare gar in med drygt 350 miljoner i ett bolag som idag ar langt ifran lonsamhet. Nyheten, som kom under onsdagen, bekraftar dessutom Spotifys nya vardering pa 68 miljarder kronor, omkring 1 procent av Apples totala borsvarde. Spotify valjer Telia av mer eller mindre uppenbara skal. Vare sig operatoren har hetat Sprint eller Deutsche Telekom har stromningstjansten alltid tjanat pa att paketeras med mobilabonnemang. Telia har bakat in Spotify-prenumerationer i sina abonnemang sedan 2009. Spotify kan inte stoppa angvalten Apple, som i ett enda obrytt slag lanserar sin musiktjanst i over 100 lander, mot Spotifys 58. Men de kan konkurrera pa marknader dar Apples musikaffar Itunes inte ar lika stark som i USA, Storbritannien eller Kina. Det ar dar Telia Sonera kommer in i bilden. I Centralasien och i lander som Nepal, Georgien och Azerbajdzjan sitter Telia Soneras dotterbolag pa omkring 30 miljoner kunder. Om Telia bakar in Spotify i sina abonnemang kan musiktjansten mer an dubbla sitt antal betalande prenumeranter – hardvalutan over alla andra i den digitala musikvarlden. Spotify kan genom affaren ocksa gardera sig for en tid dar operatorer, frustrerade av att kunderna bara ser dem som ett satt att komma at populara appar som Netflix eller Viaplay, valjer att borja strypa bandbredden till vissa tjanster med irriterande laddningstider som foljd. Netflix har redan betalat amerikanska internetleverantoren Comcast for att deras kunder ska kunna stromma filmer och tv-serier pa ett smidigt satt. Telia fa ocksa en mojlighet att synas. Analytiker menar att samarbeten med digitala musiktjanster sallan ar lonsamma for operatorerna. Daremot ar de viktiga som marknadsforingskanal. I stallet for att gegga ner sig i sin sjalvforvallade korruptionsrora i Centralasien vill Telia rida pa Spotifys varumarke. Vd Johan Dennelind pratar redan om ”innnovationslust” som om han gled runt pa stan med en laptop under armen och revolutionsromantiska drommar om det digitala. Vi har sett det forr. Den kommunala musikskolan tar garna at sig aran for svensk musikexport. Saval ministrar som finansborgarrad vill synas ihop med Spotify och narhelst tillfalle bjuds inflika att det var just dem som gjorde Sverige till en it-nation. Nu vill operatorerna fa kredd for att de faktiskt mojliggor att vi kan lyssna pa musik, se pa teve och folja aktiekursen pa telefonen medan vi aker buss. Sedan kan Telia alltid hoppas att Spotify fortsatter vaxa i vardering. Da kanske den investerade miljarden inte bara ger goodwill, utan aven pengar. Men ska man tro Spotify ar det langt kvar till bade lonsamhet och borsnotering. Och darmed till utdelning for skattebetalarna.

 

http://www.svd.se/telia-vill-sola-sig-i-spotifys-glans/i/senaste/

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *